Forssa-yhtiön kutomon työntekijöitä ryhmäkuvassa 1890-luvulla.
Kuva on luultavasti Alfred Paulin kodista, Talsolan kartanosta, jota kutsuttiin myös Herrankartanoksi. Paul oli muuttanut Ruotsista Suomeen 1870-luvulla ja vuokrasi tämän Jokioisten kartanon sivutilan itselleen 20 vuodeksi. Tilalle rakennettiin uusi päärakennus kallioisen mäen päälle, nykyiseen Talsoilan puistoon. Kartanon päärakennus paloi 1890-luvulla. Alfred Paulin poika Adolf, josta tuli myöhemmin kirjailija, oli Jean Sibeliuksen hyvä ystävä.
Näkymä Kehräämön tornista 1800-luvun lopulta. Vasemmalla alhaalla Kostholli eli ruokala, oikealla puuvillamakasiini. Koivujen reunustaman Wahreninkadun varrella näkyy Forssan ensimmäisten työväenasuntojen, pytinkien, kattoja. Vasemmalla taustalla näkyy Forssan kartanon heinäpeltoa ja viljamakasiini, oikeassa laidassa pilkottaa yhtön hotellin kattoa.
Turkulainen Frans Nordfors rakennutti Forssan ensimmäisen puhelinkeskuksen 1890. Forssasta tuli tärkeä solmukohta Turun, Tampereen ja Helsingin välillä. Vuosikymmenen lopulla keskukseen oli liitetty myös 33 yksityistä puhelinta seudulta.
Näkymä Forssan Uudestakylästä. Kuva otettu Viksbergin tehtaan katolta, keskellä näkyy nykyinen Kauppakatu. Vasemmalla tien varressa näkyy 1850-luvulla rakennettu Rajaveräjän mökki. Sen ohitse kulkevalla, tehtaalle johtavalla tiellä oli ennen portti, jonka vartijaa varten tupa rakennettiin. Rajaveräjän mökin suunnitteli arkkitehti Georg Th. Chiewitz ja se purettiin vuonna 1930.
Työaika Forssan tehtaissa lyheni 64,5 tuntiin viikossa (aiemmin 67,5 tuntia).
Humppila-Forssa pistoraide, "kappeeraiteinen" rakennettiin Jokioisten kartanon ja Forssa-yhtiön yhteishankkeena. Rautatieasema rakennettiin Forssaan vuonna 1898, ja se antoi nimensä nykyiselle Rautatienkadulle. Asemalta kiskot jatkuivat kutomolle asti. Henkilöliikenne kapearaiteisella loppui vuonna 1954 ja tavaraliikenne 1974. Rata purettiin heti samana vuonna ja vuotta myöhemmin purettiin myös asemarakennus. Vas.kuva Edvard Axelsson.
Video vasemmalla (yllä): Suomi-Filmi Oy, 1946, Kuuli kulkija kohinan.
Video oikealla (alla): Suomi-Filmi Oy, 1947, Vanhaa ja uutta Forssaa.
Posteljooni Viktor Lindqvist alkoi kantaa postit kotiin. Vuonna 1902 posti alettiin jakaa kaksi kertaa päivässä.
Forssa-yhtiö rakennutti kutomon ja kehräämön välille sähköraitiotien tavaraliikennettä varten.
Forssan historiaan voi tutustua myös museossa www.forssanmuseo.fi
www.piipunjuurella.fi